خوراکی ها و غذای گیلان

طرز تهیه رشته خشکار و نکات مربوط به آن

رشته خوشکار گیلانی

طرز تهیه رشته خشکار گیلانی و نکات مربوط به آن

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که به خرید سوغات خوراکی گیلان علاقه دارید؛ حتما یک بار نام شیرینی رشته خشکار را شنیده‌اید. در واقع وقتی از یک شیرینی خوشمزه و اصیل گیلانی صحبت می‌کنیم؛ جای تعجبی ندارد که با نام رشته خوشکار برخورد کنیم. یک شیرینی خوش طعم و قدیمی که با کمترین مواد اولیه درست می شود و در عین حال، طعم و مزه بی نظیری دارد. در این مطلب طرز تهیه رشته خشکار گیلانی را توضیح می دهیم. سپس نکات تکمیلی را در این زمینه بررسی می کنیم. اگر قصد دارید با استفاده از اموزش رشته خشکار، یک شیرینی خوش طعم و جدید را خلق کرده یا با بهترین فروشگاه برای خرید آنلاین صنایع دستی و سوغات گیلان آشنا شوید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

رشته خوشکار گیلانی

رشته خوشکار گیلانی

 

مواد اولیه لازم برای رشته خشکار

در طرز تهیه رشته خشکار گیلانی از مواد مختلفی استفاده می‌شود. مواد لازم برای پخت این شیرینی عبارتند از:

موارد لازم برای رشته

  • آرد برنج یک و نیم لیوان
  • آرد گندم یک لیوان
  • آب یک و نیم لیوان
  • شیر یک لیوان

مواد میانی رشته خشکار

  • پودر گردو پنج قاشق غذاخوری
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • پودر هل یک قاشق چای‌خوری
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری

مواد شهد رشته خشکار

  • آب یک لیوان
  • شکر نصف لیوان
  • زعفران به میزان دلخواه
  • هل به میزان دلخواه

طرز تهیه رشته خشکار گیلانی

در طرز تهیه شیرینی رشته خوشکار، باید چند مرحله را به ترتیب طی کنید تا در نهایت یک شیرینی با کیفیت و خوش طعم را بپزید. در ادامه مراحل پخت شیرینی و نکات مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول

طرز تهیه رشته خشکار بسیار ساده و آسان است. ابتدا یک ظرف تمیز و خشک را بردارید. سپس آرد برنج و آرد گندم را از الک رد کرده و با یکدیگر مخلوط کنید. هرچه تعداد دفعات الک کردن آرد با الک بیشتر باشد؛ کیفیت رشته خشکار نیز افزایش پیدا می‌کند. سپس آرام آرام آب و شیر را به آرد اضافه کنید. توجه داشته باشید که آب و شیر باید به دمای محیط رسیده باشند. مواد را با استفاده از همزن با یکدیگر مخلوط کنید.

بهتر است برای مخلوط کردن مواد از همزن دستی استفاده کنید. با این وجود استفاده از همزن برقی با دور کند نیز محدودیتی نخواهد داشت. هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که یک مخلوط رقیق و یکدست داشته باشید.

مرحله دوم

در این مرحله باید ماده به دست آمده را از صافی رد کنید تا قسمت‌هایی از آرد که به خوبی مخلوط نشده‌اند، از مایع جدا شوند. زمانی که مخلوط به دست آمده به غلظت فرنی رسید آماده پخت خواهد بود. در این بخش باید یک ساعت به مواد استراحت داده و آن را داخل یخچال قرار دهید. پس از گذشت یک ساعت، مواد را از یخچال خارج کرده و داخل قیف بریزید. علاوه بر این می‌توانید از ظرف‌های مخصوصی که برای رشته خشکار در بازار وجود دارند استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای پختن رشته خشکار می‌توانید از قیف‌های خانگی نیز استفاده کرده و سپس مایع را کف تابه بریزید.

 

رشته خشکار به همراه یک لیوان چای

شیرینی رشته خشکار به همراه یک لیوان چای

مرحله سوم

برای پخت رشته خشکار یک تابه تلفون را انتخاب کنید تا مواد کف ظرف نچسبند. با استفاده از یک دستمال کاغذی کف ظرف را چرب کنید. توجه داشته باشید که برای پخت رشته‌ها نیازی به روغن فراوان نخواهد بود. سپس موادی که داخل قیف ریخته شده‌ بود را به صورت رفت و برگشتی داخل تابه بریزید. در این مرحله باید چند ثانیه منتظر بمانید تا رشته‌ها سفت شده و حرارت وارد مواد شود. سپس مواد کف تابه را با استفاده از دست جمع کرده و روی یک پارچه خشک و تمیز قرار دهید. توجه داشته باشید که مواد کف تابه مدت زمان زیادی در ظرف باقی نماند و به محض تغییر رنگ مواد، رشته را از تابه جدا کنید.

مرحله چهارم

زمانی که کل مواد را کف تابه ریخته و رشته‌ها را آماده کردید؛ باید مواد میانی رشته خشکار را آماده کنید. برای این کار باید ابتدا پودر گردو، شکر، دارچین و پودر هل را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مخلوط به دست آمده را به صورت مساوی بین رشته‌ها قرار دهید. دو طرف خمیرهای آماده شده را روی یکدیگر تا کنید. در این مرحله برای افزایش چسبندگی خمیر می‌توانید از چند قطره آب نیز استفاده کنید. پس از قرار دادن تمام مواد میانی در میان رشته‌ها، نوبت به سرخ کردن می‌رسد. کف یک تابه را چرب کرده و رشته‌ها را داخل روغن قرار دهید. با توجه به سلیقه خود می‌توانید رشته‌ها را کم یا زیاد سرخ کنید.

رشته خشکار خانگی

مرحله پنجم

در این مرحله باید از طرز تهیه شربت رشته خوشکار استفاده کنید. رشته‌ها را از روغن خارج کنید. در این مرحله باید مواد شهد را با یکدیگر مخلوط کنید. آب را داخل ظرف ریخته و شکر را با آن مخلوط کنید. در این بخش می‌توانید زعفران و هل را نیز به مواد اضافه کنید. رشته‌های سرخ شده را داخل شربت قرار دهید. پس از گذشت دو دقیقه رشته‌ها را از شربت خارج کنید. سپس رشته‌ها را روی یک توری فلزی قرار دهید تا شربت اضافه از شیرینی خارج شود. با این وجود اگر دوست دارید شیرینی شما خیس یا بسیار شیرین باشد؛ لزومی به استفاده از توری نخواهد بود. در پایان می‌توانید رشته‌ها را در ظرف چیده و با استفاده از پودر پسته تزیین کنید.

مهمترین نکات برای پخت رشته خشکار

رشته خشکار در دسته شیرینی‌های خوش طعم و ساده گیلانی قرار می‌گیرد که دل از عالم و آدم برده است. با این وجود برای پخت این شیرینی باید به چند نکته مهم و کلیدی نیز توجه کرد. مهمترین نکات برای پخت این شیرینی محبوب گیلانی عبارتند از:

  1. برای پختن رشته خشکار حتما تابه را از قبل گرم کنید؛ چرا که با توجه به ضخامت کم رشته‌ها احتمال چسبندگی آنها به تابه سرد وجود خواهد داشت.
  2. برای ساخت قیف خانگی می‌توانید یک بطری آب معدنی را برداشته و با استفاده از سیخ درپوش بطری را چند مرتبه سوراخ کنید. توجه داشته باشید که تعداد سوراخ‌ها باید به یک اندازه و با فواصل مشخص باشند.
  3. در صورت عدم دسترسی به شیر می‌توانید فقط از آب استفاده کنید. با این وجود شیر، طعم شیرینی را بهتر خواهد کرد.
  4. در صورت لزوم می‌توانید میزان شکر مورد استفاده در مواد میانی یا شهد را کمتر کنید.
  5. در پایان برای تزیین شیرینی می‌‎توانید علاوه بر پودر پسته از گل محمدی استفاده کنید.
قیف یا شانه رشته خوشکار

شانه یا قیف خانگی رشته خوشکار شیرینی سوغات گیلان

سوالات متداول

  • علت چسبیدن رشته خشکار به ماهیتابه؟

    در بیشتر مواقع علت چسبیده رشته ها به ماهیتابه خوب داغ نشده ماهیتابه است

  • کالری رشته خشکار چند است؟

    هر ۱۰۰ گرم رشته خوشکار تغریبا داری ۳۲۰ کالری است: کربو هیدرات : ۵۱.۸ گرم پروتین : ۶ گرم

بهترین فروشگاه برای خرید سوغات گیلان

اگر در جستجوی فروشگاه آنلاین صنایع دستی و سوغات گیلان هستید؛ بهتر است سری هم به فروشگاه اینترنتی زیبیلکو بزنید. در حقیقت این فروشگاه اینترنتی تلاش کرده است تا با معرفی صنایع دستی و سوغات گیلان بهترین بستر را برای خرید آنلاین محصولات گیلان فراهم کند. با این حساب می‌توان گفت که زیبیلکو سعی کرده است تا تمام هموطنان با یک تیر دو نشان زده و خرید آنلاین وسایل حصیری و خرید آنلاین صنایع دستی گیلان را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

جان کلام

امروزه نحوه مصرف رشته خشکار باعث شده است تا در مجالس و مهمانی‌های زیادی از این شیرینی استفاده شود. علاوه بر این همین موضوع سبب شده است تا رشته خشکار، جایگزین خوبی نیز برای سایر شیرینی‌ها محسوب شود. بنابراین، با کمی دقت در دستورالعمل پخت این شیرینی خوش طعم می‌توان، بهترین رشته خشکار را تهیه کرد. این در حالی است که امکان خرید این شیرینی نیز وجود دارد. با این تفاسیر برای خرید صنایع دستی و سوغات گیلان می‌توان روی زیبیلکو حساب باز کرد. در حال حاضر از این شیرینی خوشمزه برای پذیرایی در مهمانی و دورهمی‌ها استفاده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید